Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Discussieer hier over allerlei GetPaid gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3954
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Bericht door Christina »

Er zijn op dit moment heel veel enquêtes van tientallen webwinkels waar je zogenaamd een waardebon van 500 euro kunt winnen.

Deze enquêtes hebben geen enkele relatie met de betreffende webwinkel.

Ik vraag me ook ernstig af of die prijzen wel ooit worden uitgekeerd!

Naar mijn mening is dit een verkapte manier om aan NAWE gegevens te komen.
Die waarschijnlijk worden doorverkocht waardoor er steeds meer spam binnenkomt bij iedereen.

Is het wel ethisch verantwoordt om deze enquêtes te versturen?

Nu zal ieder een andere norm hebben voor wat ethisch verantwoord is, maar ik ga die rotzooi niet verspreiden onder de leden.
Gebruikersavatar
gaby
50 Euro
50 Euro
Berichten: 875
Lid geworden op: 26 mei 2014 08:29

Re: Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Bericht door gaby »

Bij dat soort enquetes staat er meestal bij privacy of in de voorwaarden er wel bij wat ze met je gegevens doen.
Dus dat ze ook voor commerciële doeleinden worden gebruikt.
Dan heb je dus zelf de keuze of je dat wilt of niet.

Wat ik eigenlijk kwalijker vind is om acties te mailen waar een sms-dienst aan vast zit.
Ook daar staat natuurlijk wel in de voorwaarden hoe en wat, maar toch vind ik persoonlijk dat je die acties beter niet kunt mailen aan je leden.

Christina schreef:Er zijn op dit moment heel veel enquêtes van tientallen webwinkels waar je zogenaamd een waardebon van 500 euro kunt winnen.

Deze enquêtes hebben geen enkele relatie met de betreffende webwinkel.

Ik vraag me ook ernstig af of die prijzen wel ooit worden uitgekeerd!

Naar mijn mening is dit een verkapte manier om aan NAWE gegevens te komen.
Die waarschijnlijk worden doorverkocht waardoor er steeds meer spam binnenkomt bij iedereen.

Is het wel ethisch verantwoordt om deze enquêtes te versturen?

Nu zal ieder een andere norm hebben voor wat ethisch verantwoord is, maar ik ga die rotzooi niet verspreiden onder de leden.
Gebruikersavatar
Christina
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3954
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:53
Locatie: S'land
Contacteer:

Re: Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Bericht door Christina »

Klopt maar lang niet iedereen overziet de consequenties van die "commerciële doeleinden".

Die acties waar sms- diensten aan vast zitten zijn helemaal te triest voor woorden!

Maar toch worden ze gepromoot.

Dus ja, ik vraag me steeds weer af wat je dan zelf als webmaster ethisch verantwoordt vindt om uit te sturen.
willy
1000 Euro
1000 Euro
Berichten: 2298
Lid geworden op: 17 jan 2014 13:12
Contacteer:

Re: Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Bericht door willy »

Ik ben geen lid meer als affiliate van die ene promotor van enkele honderden van deze enquêtes

Een lid mailde me toen dat ze nu wel overal wat had gewonnen, van alle winkels zowat, en dat ze dus dagelijks enkele van die mails krijgt

Dit wou ik toch even zelf zien, dus een enquete ingevuld en jawel hoor dagelijks ongeveer 4 - 5 mails die via deze ingevulde enquete aankomen

500 euro winne, tuinpotte, grasmaaiers, etc je kunt het niet bedenken
Gebruikersavatar
corinasjunk
100 Euro
100 Euro
Berichten: 1400
Lid geworden op: 11 mar 2015 11:16
Locatie: Groene Hart

Re: Enquêtes 500 euro waardebon winnen.

Bericht door corinasjunk »

Van diverse getroffen winkels gaan al waarschuwingen rond dat dit nepacties zijn en dat men wordt afgeraden hieraan deel te nemen. Dat komt op mij over als 'de prijs wordt niet uitgekeerd'.
Een tijdje geleden stond het alleen in de voorwaarden denk ik, nu staat het onderaan de beginpagina dat de actie niets met het genoemde merk te maken heeft.
Ongeacht of er prijzen worden uitgekeerd, het is misbruik van het eigendom van dat merk (naam en logo) en dus strafbaar. Ik ben niet goed bekend met het Nederlandse Strafrecht (laat staan het Belgische, want ook daar worden bedrijfsnamen misbruikt), maar ik neem aan dat als je als webmaster weet dat het een nepactie is (en het lijkt mij dat elke webmaster duidelijk ziet dat het geen actie vanuit het echte merk is), je medeplichtig kan worden gesteld aan oplichtingspraktijken aangezien je meewerkt aan het lokken van mensen.
En ook als het niet strafbaar is, vind ik het een kwalijke zaak. Ik snap dat de webmaster geld wil verdienen en voor iedereen die hierin trapt wat geld opstrijkt, maar er zijn genoeg ethisch meer verantwoorde manieren om dat te doen.
Hoe dan ook, mijn gegevens krijgen ze niet, en als ik webmaster zou zijn zou ik zoiets ook niet rondsturen.

Het lijkt mij wel dat het vooral populair is bij sites met een accountscore (zodat je die wat kunt verhogen), maar daar ben ik geen lid van dus daar heb ik geen zicht op. Verder weet ik 2 webmasters die het rondsturen. En ja, ik klik de mails, maar nee, meedoen... ik krijg zonder die acties al spam genoeg!
Plaats reactie